Pilis; kalandozás a Pilis csúcs környékén

Kilátók, barlangok, sziklák vállalkozó kedvű, sportos felnőtteknek és nagyobb gyerekeknek (10 km)

Ezen a kiránduláson a hegység névadó hegye, a Pilis K-i és D-i, meredek oldalát járjuk körbe, ismert és kevésbé ismert látnivalóival együtt.

A túra kiindulópontja Pilisszántó, ahová érkezhetünk autóbusszal vagy gépkocsival. Az autót letehetjük a település végén lévő buszfordulónál.

Innen indulunk az aszfaltozott úton Pilisszentkereszt felé, majd egy fél kilométer után balra betérünk az erdőbe. Egy többes útkereszteződésig együtt halad a piros és a sárga + jelzés, ezt követjük addig, amíg bele nem torkollik a zöld jelzésbe. Itt balra fordulunk, és a zöld jelzésen elkezdünk fölfelé kapaszkodni a Pilis K-i oldalán. Egy idő után elhagyunk egy sorompót, és amikor úgy érezzük, kezd elfogyni a levegőnk, kevésbé meredek, kanyargós szerpentinre érkezünk. Ez a Grófi út, aminek több pontjáról pazar kilátás nyílik nyugat felé; tiszta időben a Gerecsétől a Budai-hegységig húzódó vonulatban gyönyörködhetünk.

A szerpentinen kényelmesen is haladhatunk fölfelé, vagy levághatjuk a kanyarokat a kitaposott ösvényeken. Az utolsó kanyaroknál pedig letérünk a zöld jelzésről, és a gerincen kaptatunk föl a 756 m magas Pilis csúcsra. Körpanorámát sajnos nem találunk, mert a beton kilátó le van zárva, a rajta lévő meteorológiai műszerek és antennák megóvása miatt.

A csúcs „látványossága” az egykori légvédelmi laktanya maradványa, a hatalmas hangárok, és az azokat rejtő, emeletnyi magas mesterséges dombok.

A kommandózás után keressük meg a néhai bejáratot, de ne az ott induló betonúton, hanem a Vaskapu-hegyig húzódó, egyenes nyiladékban vezető szekérúton induljunk el! Egy kilométernyi könnyű gyaloglással egy feltűnő, négyszögletes, két focipályányi tisztásra érkezünk, aminek szélén egy magasles árválkodik. Kiváló hely egy kis letelepedésre, pihenőre.

Ennek a tisztásnak az ÉK-i sarkából indul egy ösvény, ami a Vaskapu sziklához vezet. Ha megtaláltuk, gyalogoljunk végig rajta, és ereszkedjünk le a Vaskapu sziklához, ehhez a feltűnő, különleges formájú, egyedi sziklaalakzathoz. Sziklamászással semmiképpen se kísérletezzünk, elégedjünk meg a gyakran ott gyakorlatozó mászók megfigyelésével, fényképezésével.

Innen tehetünk egy kalandos kitérőt, amihez szükség van egy kis bátorságra, esetleg némi szerencsére, de nem árt egy kis tájékozódási, térképolvasási gyakorlat sem. A turistatérképek jelölik ugyan a Lepke-barlangot, de kell egy kis szerencse, hogy az ember elsőre megtalálja. A Pilis K-i oldalának meredek letörésénél kell déli irányban haladni kb. 200 métert. Itt egy bokros, gizes-gazos részen áttörve, kijutunk egy meredek sziklaképződmény tetejére, ahonnan nagyszerű kilátás nyílik Pilisszentkereszt felé. Távcsővel még a Duna is megpillantható, valahol Szentendre környékén. A természetes kilátó, mint egy terasz, kisebb társaság letelepedésére is alkalmas.

Ennek a tömbnek a tövében található a Lepke-barlang, ahová a szikla oldalán, majd egy rendkívül meredek, kőgörgeteges lejtőn lehet leereszkedni. A barlang bejáratát csak akkor vesszük észre, amikor már szinte előtte állunk. Ha van zseblámpánk, érdemes átpréselni magunkat a szűk bejáraton. Guggolva, vagy négykézláb tudunk beljebb menni, majd egy kisebb terembe jutunk. Felegyenesedni nem lehet, de a kitáguló üregben kényelmesen körül tudunk nézni. A barlang egyetlen lakója egy denevér, akit nyugodtan lefotózhatunk – ne nyúljunk hozzá!! -, és megszemlélhetjük a legutóbbi vacsorájának maradványait. Lehet, hogy a sok maradék rovarszárny miatt kapta ezt a nevet a barlang? A továbbvezető, elszűkülő járatokat egy darabig még tudjuk követni, aztán kénytelenek vagyunk visszafordulni, és kikúszni a továbbra is szűk nyíláson.

Ezt a kitérőt csak azoknak ajánlom, akik biztosan állnak a lábukon, nem félnek a meredek, csúszós lejtőktől, nincs tériszonyuk és klausztrofóbiájuk!

A barlangos kaland végeztével térjünk vissza a Vaskapu sziklához, és a lefelé vezető keskeny ösvényen induljunk el lefelé, a Vaskapu-szurdokban. Ha van elég időnk, elkanyarodhatunk a Mária-pad felé, ahol kényelmesen letelepedve pihenhetünk, ebédelhetünk, vagy éppen tüzet rakhatunk, sütögethetünk.

Ha még nem volt elég a kalandozásból, a Vaskapu sziklától kapaszkodjunk vissza a magasleshez, és a nyiladékot tovább követve, észak felé gyalogoljunk át egy kis nyergen, majd vágjunk le a Vaskapu-völgybe, a meredeken lefelé vezető szekérúton, vagy a sziklás lejtő, fától-fáig haladva! A völgy aljában vezető piros + jelzésű út szintén a Mária-padhoz vezet.

A túra utolsó szakaszát a zöld jelzésű úton tesszük meg, kényelmesen haladva Pilisszentkereszt felé. A focipálya mellett jobbra fordulva, a patak melletti úton ballagunk be a településre. A buszmegállót a falu közepén találjuk. Befelé haladva ne hagyjuk ki a Hilda cukrászdát, ahol fagyival, helyben készült süteményekkel, torta-különlegességekkel, és fantasztikus tökmagos pogácsával koronázhatjuk meg ezt a mai napot. Nem utolsó szempont, hogy tiszta és kulturált mosdót is találunk a kerthelyiségben.

Ha az autónkat Pilisszántón hagytuk, a cukrászdától még két kilométert kell gyalogolnunk a parkolóig. Valamivel rövidebb, ha a Mária-padtól a sárga + jelzésen indulunk vissza, ami ahhoz az útkereszteződéshez vezet bennünket, ahol reggel elkanyarodtunk a csúcs felé.

Pilis Pilisszántó

Pilis csúcs 01

Fenn a Pilis csúcsán

Pilis csúcs 02

Hol vannak már a légvédelmi rakéták?

Kockarét

Ez a szögletes rét könnyen felismerhető

Lepke placc

Eldugott kilátó

Lepke bajárat 01

A szikla tövében nyílik a Lepke-barlang

Lepke bejárat 02

A barlang bejárata alulról

Lepke bg. 01

Szűk a bejárat, de járható!

Lepke üreg

A barlang üregében sem lehet felállni