Börzsöny; Nógrád, Királyrét

megközelítés

Vácról a kis piros – Balassagyarmatra közlekedő - vonattal utazhatunk Nógrádig. Királyrétről busszal és kisvasúttal is eljuthatunk Kismarosra, ahol vonatra tudunk szállni hazafelé.

útvonal

8 km; 200 m szint; könnyű túra

Nógrád, vasútállomás; Kl ; Nógrád vára; Kl ; K –, Z – ; Béla-rét; Z – ; Királyrét

rövid leírás

A kis piros vonatról leszállva felsétálunk a Nógrádi várhoz. A romok, falmaradványok megtekintése, és a kötelező „Börzsöny - panoráma” fotók elkészülte után viszafelé indulunk, majd a vasúti síneken átkelve, rátérünk az országos kék jelzésre Ez sokáig együtt fut a zölddel, csak Királyrét közelében, a Béla-rét után válik ketté a két jelzés. Ezt a vargabetűt egyébként levéghatjuk egy kerékpáros úton. Az út végig könnyű, néhány enyhe kaptatóval tarkított, esős időben viszont rendkívül sáros, hatalmas dagonyákkal! Királyrétre érve sokféle lehetőség közül választhatunk; a műútra érve balra találjuk a központot, büfével, buszmegállóval és kisvasút végállomással.

látnivalók, érdekességek

Nógrád vára: nagy kiterjedésű, főleg falmaradványokból álló várrom. Tiszta időben nagyszerű fotótéma NY felé a Börzsöny teljes vonulata, ÉK felé a Cserhát lankái, K felé pedig a Naszály tömbje. (1. kép)

Királyrét, Vár-hegy: a hegy oldalában kis kitartással szép gránát ásványokat gyűjthetünk. (3. kép) Bővebb információt az alábbi linken találhatunk:

Királyrét, Bajdázói-tó: természetes tó, piknikezésre is alkalmas füves partszakasszal, valamint esőbeállóval, kiépített tűzrakóhellyel (4. és 5. kép)

Királyréti-tó: rendezett horgásztó, büfével, WC-vel és kézmosási lehetőséggel (6. kép)

Királyrét: éttermeket, büféket, szálláshelyek is találhatunk itt, de felkereshetjük a gyerekek által nagyon kedvelt hajtánypályát, vagy erdei játszóteret is. (7. kép)

IMG 0524

1. A Nógrádi-várrom belülről, háttérben a Börzsöny vonulata. (Nagyításhoz katt a képre!)

IMG 0543

2. Bővizű forrás Nógrád határában.

IMG 0556

3. Ásványgyűjtés a Vár-hegy oldalában.