Börzsöny; Perőcsény, Salgóvár, Nagybörzsöny

megközelítés

Szobig vonattal utazunk, onnan helyközi buszjárattal jutunk el Perőcsénybe. Visszafelé Nagybörzsönyből buszozunk Szobra, ahol újra vonatra tudunk szállni.

útvonal

12 km; 600 m szint; nehéz, de nagyon látványos túra

Perőcsény; P – ; Jancsi-hegy; Holló-kő; Vár-nyereg; P∆ ; Vár-bérc, Salgóvár; P∆ , P – ; Magyar-hegy; P – , K – ; Nagybörzsöny

rövid leírás

Perőcsényből a főtérről induló piros jelzést követve, fölkapaszkodunk arra az É-D irányú meredek gerincre, ami hosszan elnyúlik Nagybörzsöny felé. Először a Jancsi-hegy kiritkuló tetején (1. kép) tudunk kényelmesen pihenni, de a Holló-kőnél (3. kép) is tarthatunk hosszabb pihenőt. A kötelező fotók után tovább haladunk a meredek gerincen vezető, látványos turistaúton. A Kövirózsás nevű csúcs után némi lejtőnek örülhetünk, majd a Vár-nyeregtől (4. kép) rövid, de nagyon meredek úton – piros háromszög - kaptatunk fel a Salgóvárhoz. Visszatérve a piros jelzésre, a Magyar-hegyen keresztül ballagunk le Nagybörzsönybe, ahol buszra tudunk szállni (8. kép) Szob felé.

látnivalók, érdekességek

Jancsi-hegy: Kiváló pihenőhely, szép kilátással (1. kép). Az egykor itt állt földvár sáncai még felismerhetők az úton haladva (2. kép).

Holló-kő: Látványos sziklaalakzat, ahonnan nagyszerű kilátás nyílik a Börzsöny belső területére. Szépen látszik az egykori vulkán körvonala és kalderája, aminek a NY-i peremén vezet az utunk. (3. kép)

Salgóvár: A XV. században lerombolt várnak néhány falmaradványa látható még, illetve az a hatalmas sziklaképződmény, amire a várat emelték. (5. és 6. kép)

A túra leglátványosabb része azonban maga a turistaút, ami meredek oldalakkal határolt, keskeny hegygerincen vezet fölfelé. (7. kép) Az említett csúcsokon kívül több pontról is szép kilátás nyílik a Börzsöny vadregényes, központi területe felé.