Pilis; Fekete-kő, Kémény-sziklák, Legény- és Leány-barlang

megközelítés

A Pomázról Dobogókőre tartó buszról a Két-bükkfa-nyereg elnevezésű megállónál kell leszállni. Hazafelé ugyaninnen indulunk majd.

útvonal

9 km; 500 m szint; közepes túra, néhány rövid, de kemény kaptatóval

Két-bükkfa-nyereg; Z+; Z∆ ; Fekete-kő; Z∆ ; Pilis-nyereg; S –; Z+; Kémény-sziklák; Z+; P –; PΩ ; Legény-barlang, Leány-barlang; P –; P +; Z –; Z+; Hunfalvy út; Két-bükkfa-nyereg

rövid leírás

A buszról leszállva gyalogoljunk vissza az útkereszteződésig, és a betunutat lezáró sorompót megkerülve, keressük meg a zöld kereszt jelzésű út bejáratát! Ezen, majd a zöld háromszögön jutunk el a Fekete-kőhöz, ahonnan kitekinthetünk észak felé. A zöld háromszög meredek folytatásán ereszkedünk le a Pilis-nyeregig, ahonnan a sárga jelzésű útra térünk. A Szénás úton addig megyünk, míg balról becsatlakozik a zöld kereszt jelzésű út. Ezen kapaszkodunk föl a Klastrom-szirtek fölé. Ha időnk engedi, térjünk ki a Kémény-sziklához, ahová egy meredek, jelzett ösvényen ereszkedhetünk le a turistaútról. Visszakapaszkodva, rövidesen rátérünk a piros jelzésű útra, amin jobbra fordulva – déli irányba – hamarosan eljutunk a barlangokhoz. Visszafelé a piros, majd a piros kereszt jelzésű úton kaptatunk fölfelé, végül a szintben haladó Hunfalvy úton – zöld, majd zöld kereszt jelzés – jutunk vissza a buszmegállóhoz.

látnivalók, érdekességek

Fekete-kő: látványos sziklakibúvás, aminek a tetejéről Pilisszentlélekre, Esztergomra és a Dunára nyílik kilátás. Mivel az út hirtelen válik nagyon meredekké, a gyerekeket ne engedjük előre szaladni! (1. és 2. kép)

Kémény-sziklák: függőleges falú sziklaalakzat, aminek a tetején elfér egy nagyobb társaság is. Csaodálatos innen a panoráma, szép időben mindenképpen érdemes lejönni! Lehetőleg felnőtt menjen elöl, mert az út váratlanul szűnik meg a szikla peremén! (3. és 4. kép)

Legény-barlang: meredek kaptató vezet fel a barlang tágas üregébe. A mélybe vezető szűk járat le van zárva. (5. kép)

Leány-barlang: a másik barlang bejáratától keskeny ösvény vezet át ide. Kicsit szűkebb, mint a párja, nagyobb csoporttal nem érdemes megkeresni. (6. kép)

Pilis barlangok 006

1. Fekete-kő

Pilis barlangok 005

2. Fekete-kő

Pilis barlangok 001

3. Kilátás a Kémény-sziklák tetejéről

Pilis barlangok 003

4. Az út vége a Kémény-sziklán: korlát nincs!

Pilis barlangok 008

5. A Legény-barlang bejárata. A mélybe vezető járat le van zárva.

Pilis barlangok 007

6. A Leány-barlang bejárata belülről fényképezve.