A Somos-árok felfedezése 2016.10.02.

Felfedező túra a Visegrádi-hegységben

Egy váratlanul szabaddá vált hétvégi napon felkerekedtünk, hogy a korábban sokat emlegetett Somos-árkot megkeressük, és végre felfedezzük magunknak.
Az autót Pilismaróton hagytuk, és elindultunk a Miklós-deák-völgyben vezető erdei aszfaltúton. A kissé egyhangú, közel 5 kilométeres gyaloglás közben a Szénégető-rét klasszul kiépített pihenőhelye, és a körülötte található kis tavak nyújtanak némi látnivalót.

Somos 001

Miután a piros jelzés letért az aszfaltos útról, rövidesen kereszteztük a Hamvas-kői -rétet. Itt keresztezi az út a Somos-patakot is, ahonnan a patak partján, vagy a patakmederben mentünk tovább.

Somos 002

Néhol könnyen járható a terep, néhol rengeteg bedőlt fatörzs nehezíti a haladást. Ennél a pici "vízesés"-nél még nem sejtettük, hogy lesz nagyobb is...

Somos 003

Egy ideig lehetne ez bármelyik patakvölgy, de úgy fél kilométer után a völgy kezd mélyülni, a méretek kezdenek tekintélyesebbé válni.

Somos 004

Rövidesen elértük ezt a sziklás szakaszt, ami egy kicsit a Holdvilág-árok alsó részére emlékeztet.

Somos 005

Elég csalóka a fénykép; az igazi méreteket a mi magasságunk érzékelteti.

Somos 006

Somos 007

Somos 008

Miután átkeltünk a sziklákon, még mélyebbé vált a völgy, közel függőleges, szakadékos oldalakkal.

Somos 009

(Nagyításhoz kattints a képre!)

Itt azt hittük, ennyi volt, de a tankönyvbe kívánkozó, klasszikus, "V" formájú szurdokvölgy után, ...

Somos 010

... némi kő- és fatörzs-labirintuson átkelve ...

Somos 011

... feltárult a völgy vége, a vízeséssel.

Somos 012

Ezért érdemes volt ennyit gyalogolni, árkon-bokron átkelni! Ez a hely is fölkerül a "titkos kedvencek" listájára.

Somos 013

(Nagyításhoz kattints a képre!)

Talán tovább lehetne menni, a vízesés bal oldalán felmászva, de ahhoz kellene némi sziklamászó gyakorlat. Nem kockáztattunk, hanem a kevésbé meredeknek tűnő oldalon kimásztunk a völgyből, és az árok fölött vezető erdészeti úton ballagtunk vissza a turistaúthoz. Végül 12 km-t gyalogoltunk oda-vissza, hogy a Somos-árok egy kilométeres, vadregényes szakaszát megismerjük.